تا دیر نشده، صدای ده‌ها اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را بشنوید!
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تا دیر نشده، صدای ده‌ها اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را بشنوید!

 
 
کد خبر:۸۵۲۴۰۵
تاریخ انتشار:۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱17 November 2018
 
کمتر کسی را می‌توان یافت که حکایت اعتراض‌های پیاپی و دنباله دار کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را ـ دست کم برای یک بار ـ نشنیده باشد؛ اعتراضاتی پر تکرار و دامنه دار که در دو سال اخیر بار‌ها صورت گرفت تا شاید بهانه‌ای برای ورود مسئولان به این بحران اجتماعی اقتصادی باشد. اینکه هنوز با وجود ده‌ها مورد اعتراض، همچنان مشکل کارگران پابرجاست، معنایی جز نبود عزم راسخ برای حل ریشه‌ای مشکل ندارد.

به گزارش «تابناک»، چند روزی است، صد‌ها تن از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه استان خوزستان برای چندمین بار، اعتراض‌های خیابانی برگزار کرده اند و در پی آنند با استمرار این اعتراضات، وعده‌های عملی نشده مسئولان و مدیران ارشد کشور را به آنان گوشزد کنند؛ روندی تکراری که روز جمعه به نماز سیاسی ـ عبادی شهرستان شوش نیز کشیده شد و نماز جمعه این شهرستان را برای ساعاتی مختل کرد.

کارگرانی که از آن‌ها سخن به میان است و آمار دقیقشان از چهار هزار نفر فراتر است، در اعتراض به تعویق حقوق سه ماهه خود، خصوصی شدن مجتمع نیشکر هفت تپه و مشکلاتی که در رابطه با فرایند بیمه بازنشستگی شان پیش آمده دوباره اقدام به برگزاری اعتراض خیابانی کردند.

روز گذشته نزدیک هزار تن از این کارگران در ادامه اعتراضاتشان در نماز جمعه شهر شوش استان خوزستان شرکت کردند؛ اعتراضی که وارد دوازدهمین روز خود شده و گفته می‌شود در صورت عدم تحقق مطالبات، همچنان از سوی این معترضان ادامه خواهد یافت.

البته این کارگران همگی دارای مشکل و مطالبه مشابه نیستند و به واسطه تفاوت در نوع قرارداد همکاری با درخواست‌های متفاوتی اعتراض می کنند. این کارگران به شیوه‌های گوناگون از جمله دایمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری با مجموعه کشت و صنعت نیشکر ارتباط کاری دارند و اکثر آن‌ها نسبت به دریافت حقوق و مزایای خود با مشکل مواجه هستند.

در ماه و سال‌های گذشته، بار‌ها مقامات اجرایی و دولتی کشور تلاش کرده اند، با برخی اقدامات، شرایط حاکم بر این مجموعه را اصلاح کرده یا بهبود بخشند، اما دامنه مشکلات مالی و اقتصادی این شرکت به قدری افزایش یافته که تلاش‌های صورت گرفته نتوانسته جز بهبودی موقت، حاصلی داشته باشد.

برای درک بهتر عمق مشکل پیش آمده در این مجتمع اقتصادی ـ که بیش از ۴ هزار خانواده از محل درآمد‌های آن امرار معاش می‌کنند ـ بد نیست مروری بر تاریخ و نوع اعتراضات دو سال اخیر این کارگران معترض داشته باشیم.

 
تا دیر نشده صدای ده‌ها اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را بشنوید؟
 

همان طور که دیده می‌شود، این کارگران در مقاطع زمانی مختلف و با اشکال گوناگون تلاش کرده اند تا نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام و تلاش کنند تا توجه مسئولان ارشد استان خوزستان و کشور را به مشکل خود جلب کنند.

به رغم اقدامات صورت گرفته، به خوبی مشخص است که عدم ورود قاطع و مؤثر مسئولان به این مشکل پیش آمده کار را تا مرز از کنترل خارج شدن کشانده است و بیم آن می‌رود در آینده نه چندان دور حتی ورود قاطع مسئولان اجرایی نیز گره‌ای از این مشکل بزرگ باز نکند!

این در حالی است که نظر به استمرار مشکلات، این ظن تقویت می‌شود که برخی مدیران و مسئولان اجرایی کشور علاقه‌ای ندارند که مشکل پیش آمده برای این کارگران پر تعداد حل شود و اتفاقاً از اعتراضات و التهابات شکل یافته استقبال می‌کنند!

اکنون این پرسش پیش روی هر ذهن پرسشگری وجود دارد که مشکل پدید آمده برای کارگران نیشکر هفت تپه تا چه زمانی باید ادامه یابد و دقیقاً در چه تاریخی شاهد پایان این اعتراضات دامنه دار خواهیم بود؟ آیا اساساً مدیران اجرایی استان خوزستان و سایر مقام‌های مسئول در کشور از حل یک مشکل کوچک که رفته رفته ابعاد ملی نیز یافته است، عاجزند و یا به زودی با ورود قاطع و مؤثر این سریال دنباله دار را به پایان خواهند رساند؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 آذر 1397برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب